تاکید بر تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت با همکاری بین‌بخشی و نگاه دارایی‌محور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آیین امضاء تفاهمنامه همکاری با سازمان بهزیستی کشور بر تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: این مهم با همکاری بین‌بخشی و نگاه دارایی‌محور محقق می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، تفاهمنامه همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی کشور در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و نظر به ضرورت توسعه خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز این افراد و اهمیت تقویت ارتباط‌های بین‌بخشی در راستای گسترش کمی و کیفی خدمات با حضور «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور و «سیدجواد حسینی» رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضاء شد. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ۱۵۸ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند، گفت: ۷۸ هزار دانش‌آموز ما از کمک‌های تحصیلی و ۵۰ هزار نفر از خدمات توانبخشی بهزیستی بهره‌مند می‌شوند؛ همچنین  ۱۲ هزار دانشجو کمک هزینه تحصیلی از بهزیستی دریافت می‌کنند و ۲ هزار دانش‌آموز را نیز به صورت ویژه حمایت می‌کنید که قابل تقدیر است؛ از طرفی تغییر رویکرد از تفکیک به تلفیق و عدم نگاه تک‌سو محورانه و نگاه جامع نکاتی است که مدنظر ما نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنایی می‌توانند در حوزه افراد دارای معلولیت بیشترین همکاری را داشته باشند، اذعان کرد: نظریه‌های توسعه انسان مبنا، دارایی‌محور، امتداد و  عدالت ترجیحی مبنای کار در آموزش و پرورش استثنایی است، بطوری که امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از  دوره‌های تکنولوژی‌محور، سرمایه و ثروت‌محور به توسعه انسان‌محور رسیده است و در این نگاه همه انسان‌ها نقش‌آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه، انسان‌محور است و در این توسعه انسان‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کنند، عنوان کرد: انسان‌ها به عنوان یک منبع انسانی زمانی می‌توانند در توسعه نقش موثری ایفا کنند که تبدیل به سرمایه انسانی شوند و این رسالت اصلی نظام تعلیم و تربیت است که منابع انسانی را به سرمایه‌های انسانی تبدیل کند و در آن صورت شاهد تحقق توسعه در ابعاد مختلف خواهیم بود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نظریه دارایی‌محور، تصریح کرد: نظام تعلیم و تربیت با شناخت تفاوت‌های فردی انسان‌ها، باید این داراییها را بشناسد و از قوه به فعل تبدیل کند و این نگاه موجب ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می‌شود چون با شناخت این دارایی‌ها انسان به مراتب رشد خواهد رسید. افراد دارای معلولیت دارایی‌های فراوانی دارند که ما موظفم در نظام تعلیم و تربیت رشد دهیم.

وی به نظریه امتداد اشاره کرد و گفت: براساس این نظریه توسعه امتداد ارگانیسم موجود زنده است این در حالی است که برخی از افراد در ارگانیسم خود محدودیت‌هایی دارند که نمی‌توانند به صورت طبیعی به سمت توسعه امتداد پیدا کنند مگر کمک و امدادرسانی دیگران؛ سازمان بهزیستی کشور و آموزش و پرورش استثنایی باید به لحاظ تجهیزاتی و علمی می‌توانند به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک کنند تا حس نداشته  آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد یابد.

حسینی با اشاره به چهارمین نظریه تحت عنوان عدالت ترجیحی، اذعان کرد: بر این اساس عدالت بر ما حکم می‌کند که تمرکز بیشتر نسبت به افراد عادی‌تر داشته باشیم با این نگاه ما حدود ۱۵۲ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش داریم که ۷۰ هزار نفر در مدارس عادی و مابقی در یکهزار و ۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی تحصیل می‌کنند؛ از سال ۱۳۷۰ اساسنامه رسما تایید شده پوشش تحصیلی ۱۷ برابر و اعتبارات ما نیز ۸ برابر افزایش یافته است؛ امسال نیز با وجود محدودیت ‌۵۰ درصد اعتبارات ما افزایش پیدا کرد و ۱۰۰ درصد اعتبارات توانبخشی را افزایش دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی تمامی ماموریت‌های آموزش و پرورش عادی بعلاوه برخی ماموریت‌های سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت را بر عهده دارد، اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را نیز بر عهده دارد؛ همچنین برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر و  مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز خدمات عمومی است که آموزش و پرورش استثنایی  به تمامی دانش آموزان ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است، بر ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی واحدهای تجمیعی ارائه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان «مرکز مدرسه»، انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه‌های غربالگری، تشخیص و مداخله به‌هنگام(مداخلات طلایی) و شیوه‌های آماده‌سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی در این همکاری مشترک محقق می‌شود.

حسینی در پایان به تغییر نگرش جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت تاکید کرد و یادآور شد: این مهم با همکاری بین‌بخشی با نگاه دارایی‌محور انجام خواهد شد؛ همکاری مشترک با بهزیستی در قالب طرح CBR بسیار مهم است و می‌توانیم با بهره‌مندی از ۲۳ هزار معلم در جای جای کشور این خدمات را وارد خانواده کنیم و ۹ هزار دانش‌آموز روستایی و عشایری ما از این طرح بهره‌مند شوند؛ همچنین از 158 رشته فنی و حرفه‌ای 39 حوزه مختص ناتوانان ذهنی است و در حال حاضر 11 هزار دانش‌آموز تحت پوشش هستند.

کد خبر 26376

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =